Virus uhání virovodem

14.9.2017
Zelené puntíky nahoře představují RNA podobnou RNA viru klíšťové meningoencefalitidy, jak prochází dendritem. Produkci fialově označených virových bílkovin vidíme dole (Hirano M. et al., Dendritic transport of tick-borne flavivirus RNA by neuronal granules affects development of neurological disease, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, Aug. 28, 2017, DOI: 10.1073/pnas.1704454114).

Virus klíšťové meningoencefalitidy (tick-borne encephalitis virus), zánětlivého onemocnění centrální nervové soustavy, využívá dendritů nervových buněk (neuronů) jako rozvodného potrubí. Z neuronu vybíhá mnoho dendritů do všech směrů. Slouží ke sběru informací a jejich přenosu do centra buňky. Flaviviry využívají existujících transportních mechanismů buňky v opačném směru, aby svou ribonukleovou kyselinu RNA dostali z jejího nitra do konců dendritů. K syntéze bílkovin viru a jeho vzniku dojde až tam.

Flaviviry představují čeleď dosti nepříjemných virů. Kromě uvedené klíšťové meningoencefalitidy k nim patří k nim virus encefalitidy japonské (Japanese encephalitis), zika virus (ang.Zika virus), virus horečky dengue, virus západonilské horečky (West Nile virus) a virus žluté zimnice (yellow fever). Podle něj nese celá čeleď pojmenování, protože flavus značí latinský žlutý.

Na mikroskopickém snímku nahoře představují zelené puntíky RNA podobnou RNA viru klíšťové meningoencefalitidy, jak prochází dendritem. Produkci fialově označených virových bílkovin vidíme dole (Hirano M. et al., Dendritic transport of tick-borne flavivirus RNA by neuronal granules affects development of neurological disease, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, Aug. 28, 2017, DOI: 10.1073/pnas.1704454114).

Výprachtický Vlastislav 16.9.2017: Získané informace mohou napomoci při léčbě využitím regulačních enzymů, pro odbourávání vzniklých postradatelných aminokyselin.

Odeslat komentář k článku "Virus uhání virovodem "